Wednesday, May 30, 2012

S e l a m a t H a r i J a d i k e 2 2



Ya Allah, sesungguhnya aku bersyukur diatas jutaan nikmat yang telah engkau berikan.Usia muda ini yang telah kau berikan. Terima kasih juga untuk setiap rezeki yang Engkau kurniakan. Terima kasih juga untuk setiap ujian dan musibah yang engkau beri kepada aku.

Terima kasih diatas ilmu dan bakat yang telah kau kurniakan. Terima kasih kerana kerjaya, dan juga Amanah yang harus ku pikul. Sesungguhnya terlalu banyak yang telah Engkau berikan kepadaku, namun berapa banyak sumbangan ku kepada mu ya Allah.

Engkau tetap menerima walaupun aku selalu lupa dan buat-buat lupa. Aku sedar akan kesilapan dan khilaf menafsir makna setiap kurniaan dan dugaan. Namun begitu besarnya kasih-Mu….Engkau tetap melindungiku walaupun terkadang aku kalut merunggut ketika saat-saat lemahku datang. Aku tak pernah menafikan hak-Mu sebagai Khaliq walaupun terkadang terbuai dengan kesedihan yang amat perit.

Ampunkan aku ya Allah apabila aku merintih nasibku di hadapan-Mu, kepada siapa lagi harus aku mengadu? Aku tidak pernah menyesali kewujudanku ini ya Allah… namun aku hanya hamba-Mu yang dhaif dan lemah. Adakalanya aku kurang kesabaran. Ada masanya aku goyah keimanan. Ada masanya aku terikut bisikan syaitan. Namun dengan limpah kasih sayang-Mu, Engkau menarikku kembali jauh daripada kesesatan.

Dalam usia begini….. aku ingin lebih dekat pada-Mu ya Rahman. Dalam usia yang makin jauh ini…. Aku ingin lebih merindui-Mu ya Rahiim. Dalam meniti usia yang semakin senja ini aku ingin selaku mengabdikan diri sekudusnya terhadap-Mu. Dalam usia ubanan ini yang aku inginkan hanyalah ketenangan, kekusyukan beribadah, segala kesederhanaan dan kerendahan hati tanpa berhenti menghulur kasih kepada yang sudi.

Ya Muhaimin…Pimpinanlah tangan hamba-Mu ini.. pimpinanlah hati hamba-Mu ini akan sentiasa berpijak ke atas jalan kebenaran.

Ya Al Quddus… sebagai hamba-Mu yang hina dina, aku takkan mungkin mencapai sempurna, tapi kasihanilah aku… bimbinglah aku sentiasa agar aku mampu meniti Titian Silatulmustakim-Mu dengan tenang dan mudah tanpa cela.

Ya Al Hakim…berilah aku kekuatan dan semangat serta ilham agar aku mampu terus membimbing anak-anak muridku yang sangat dahagiakan ilmu. Berikanlah aku keikhlasan yang jitu agar dapat aku mencurahkan ilmu yang engkau kurniakan kepada anak-anak didikku supaya lahir generasi masa depan yang terus mendokong perintah-Mu… Berilah aku kesabaran dalam menangani karenah generasi muda yang sangat mencabar keimanan dan kesabaranku… hulurkanlah aku kebijaksanaan agar aku mampu memacu kalam keinsanan hingga tiba masanya Engkau menjemputku pergi.

Ya Allah…Sesungguhnya kematian itu benar…. Alam kubur itu benar…..Hari Pembalasan itu juga benar….Hari ini, semakin hampir aku kepada Alam Kematian…. Semakin dekat aku dengan Alam Kubur… semakin takut aku terhadap Hari Pembalasan… izinkan aku dalam usia yang semakin sedikit ini aku mengaut sebanyaknya himpunan pahala, untuk ku jadikan bekalan kehidupan yang tiada penghujungnya nanti. Aku ingin menjadi anak, suami, dan pemimpin yang adil.

 Ameen.

Friday, March 30, 2012

t o w h o m i m a y l o v e

Hye,

Dah lama rase x tulis something untuk kongsi.
lately my emosi tak berapa stabil sangat. lots of things happened.
hum, tape tape Allah is always here by your side..

so lately i miss lots of people in my life. yang mana saya rase
xlama lagi kami akan berpisah buat sementara, tapi hati kita tetap
bersama kan? huhu. so those people who i very miss i

1.My Family

Firstly, sure to my parents... i want to make they proud of me.
harief janji akan belajar leklok sampai berjaya. then i will always jage
mama n papa. sampai bebiler. i love so much. thanks a lot jage harief
mama n papa x pernah penat. sayang mama n papa banyk banyk...

2.My 2 Brother here in Muadzam


Walaupun saya hanya ada dua abang saje d muadzam ini. Tapi 
mereka adalah hero saya. tak pernah penat layan saya yang macam ni
saya sayang mereka sampai bebiler.
Abg Zahir suker cakap adik loading(lampi) fineee...haha:) abg slalu

cakap adik degil. ya kot adik degil.. soriii...Tapi adik selalu jer dengar 
aper abg cakap mmg lah memuler lawan sikit tapi adik ikot jugak..
hehe:) adik sayang abg sampai hujung nyawa adik..
Abg muaz
i miss u .. sorry for my wrongdoing. adik tetap sayang abg.
things happen for a reason.. thanks a lot for changing me...

3.My Love


Awak sebenarnyer semangat saya tawuk..haha:)
awak insyaAllah saya akan jage hubungan kiter sampai bebiler k.
saya janji ingat kiter hanya merancang tuhan yang menentukan.
Allah lah yang membolak balikkan hati setiap manusia. kalau
dah tertulis awak tuk saya. Alhamdulillah...
jadilah sama sama kiter doa oke...Moga Allah jauhkan maksiat
kepada kiter berdua.Aminnn...


4.My Alllllll Friends


Saya seorang yang suker berkawan jadi nak kire kawan saya pakai jari
alamatnya kirim salam... saya nak cakap thanks to all my friends kerana sabar
ngan saya. hopefully kiter akan jadi kawan dunia akhirat..
saya sayang korang semua.. Minta maaf lah eh kalau selama ini ader tersalah
aper aper...



Tu jer oke. Babaiiiii :)

Tuesday, March 6, 2012

d i m a n a ?

mengapa
kau melarikan diri mu
kurasa sayu kuingin kau disamping ku
seperti waktu dahulu
kemana kau menghilangkan dirimu
ku rasa rindu
ku mencarimu
disinggah sana
dan aku
hilang tempat bermanja
kau pula
bersuka ria
kemana kau menghilangkan diri
ku yang mencari
manakah janji dan sumpah setiamu
yang kau berikan padaku
apakah kesalahanku padamu
dan juga tingkahlaku ku itu
sehingga kau menghilangkan diri mu
dan aku kehilangan mu
dan aku
hilang tempat bermanja
kau pula
bersuka ria
kemana kau menghilangkan diri
ku yang mencari
manakah janji dan sumpah setiamu
yang kau berikan kepadaku
apakah kesalahanku padamu
dan juga tingkahlaku ku itu
sehingga kau menghilangkan diri mu
dan aku kehilangan mu
tolonglah kembali ke pangkuanku
kuingin bersama mu
seperti waktu dahulu
kita berdua gembira



Wednesday, February 15, 2012

r i n d u ? d o a y a n g m a m p u

Salam,

hai semua. so this sem agak busy jugak. same goes to all
my friends here. busy sangat. kesian, ader present project
paper, ader cari case. Hope kiter sume success eh?

Dalam keadaan saya lately kesihatan sangatlah tidak memuaskan
migraine makin rancak. haiii... bertahan dengan ubat jer..
Insya'Allah everything will be okay...

Masa yang sama juga mayb im too thinking..
huhu. tipulah kiter tak ingat orang yang banyak ubah kiter.
sangat berbeza keadaan diri. tapi what i hv to do is
biasakan seperti dulu kala which back to basic.
dulu pon okay kan? why not skarang. but i have to
slowly slowly lahh sedang mencuba..

Just in way of remember.. sentiasa berharap dia dalam
keadaan sihat sangat sangat. seronok... *suka dengar dia ketawa*
hahaa:) really make me happy. Nak gelak jer sure tepon dia...
but sekali kene marah weyh diam terus.. huhu:) but it was past
so, hidup harus diteruskan...

Apa yang penting im always remember you sampai akhirat
sesungguhnya Allah Maha segala-galanya..
Habis solat tak pernah lupa doakan.
pesanan papa" kalau sayang kat sape sape selalu lepas smyg doakan dia
nanti kat akhirat para malaikat akan membantu kiter" |
semoga Allah lindunginya...

Ya Allah Panjangkan lah umurnya
Lindungilahnya. Ampunilah dosa-dosanya.
Amin Ya Rabbal Allamin...

Wednesday, February 1, 2012

k a u i s t i m e w a s a h a b a t


Terlalu sunyi kehidupan ini tanpa kehadiran seorang sahabat yang sejati.
Bertambah sunyi tanpa sesiapa yang menemani.
 Dalam mengharungi keindahan berteman dan bergembira,
 tentunya ada tercalit sedikit sebanyak sembilu yang terbenam di jiwa. Namun, 
biasanya sahabat akan terus memendam rasa demi persahabatan yang dicinta
. Diamnya penuh doa agar persahabatan akan berlangsung 
dengan lebih sempurna.
 Sebarang kekurangan akan bisa diperbaiki segera.

Tatkala berteman, jagalah tutur kata. Bergurau menambah ceria,
 namun terlebih gurau juga kan menukar rasa. Kita jangan 
samakan sahabat kita seperti kita.
 Mungkin sesuatu yang boleh kita terima dan kita anggap simple
namun baginya sesuatu yang sensitive yang boleh 
mengundang sedikit hampa.
Selami hati sahabat kita, sepertimana kita mahu dia memahami kita 
dan menjauhi perbuatan-perbuatan yang tidak kita suka.
Seorang sahabat akan menerima segala baik buruk yang 
ada pada diri sahabatnya.
 Kerana dia tahu, sahabatnya itu tidak sempurna dan
 sahabatnya itu memerlukan
 dia untuk sama-sama memperbaiki sebarang cela.
 Jika kita hanya mencari kesempurnaan untuk 
menobatkan seseorang sebagai sahabat
, kita sedang mencari bayang-bayang hitam yang 
sememangnya tidak akan pernah tergenggam.

Kau punya cara dan dia jua.
Janganlah kita mempersenda atau memperlekehnya hanya kerana 
caranya yang sedikit berbeza atau sedikit pelik berbanding orang lain
. Hormati caranya selagimana ia tidak menyalahi apa-apa. 
Biarlah dia dengan sifat diamnya
, kita tidak boleh memaksanya membuka mulut 
menjadi seperti yang kita suka. 
Atau biarlah dia dengan kegirangannya,dan kita 
boleh untuk tumpang ceria.
Dan, paling penting.. 
seorang sahabat tidak akan pernah membuka 
cerita tentangmu kepada teman-teman yang lain. 
Dalam erti kata lain, mengumpat! 
Sahabat akan selalu melindungi sahabatnya 
dari menjadi buah mulut orang lain
. Menegur tidak salah malah itulah tanda cinta.
Tapi, bagaimana caranya? Ajak dia berbincang dengan baik,
 bersemuka dua muka,
 dan bagitahu sedalamnya apa kesalahan yang telah diperbuat. 
Bukannya kita mencari kesalahannya 
dan membuka sesi bual bertopikkan dia.
Jika sama-sama cuba mencari jalan penyelesaian,
 itu tidak mengapa.
 Perindahkan cara supaya tiada hati yang akan terluka.
 Apa guna persahabatan yang di luaran memang rapat tidak berjauhan, 
tetapi di hati menyimpan sesalan dan cemuhan.

Sahabat itu istimewa, kerana perhubungan sejati kerana 
Ilahi tidak akan terpisah, 
berjauhan akan bersambung melalui untaian doa yang tidak sudah,
 kematian ditemani kiriman-kiriman doa sebagai hadiah,
 dan inshaAllah bertemu pula nanti di alam syurga yang indah

j a n g a n s e d i h f e r o z

video

Tuesday, January 31, 2012

i k a t a n y a n g t e r s i m p u l

Hye, Asalamualaikum..

Wahh.. lama jugak tk post nih. haha.. Kali ni entry saya berbunyi
satu perasaan dimana sekali lagi ia berkaitan tentang hidup saya.
Bermula akan kehidupan ini mula untuk melihat dunia yang seakan
Luas dimata Allah tetapi sempit dimata manusia.

Sedangkan lidah lagi tergigit apatah lagi kehidupan kita. Adakalanya
kita dibawah menyaksikan kejayaan, dan adakalanya kita diatas
sama sama menuju kejayaan. Senyum di wajah tak semestinya bahagia
senyuman di wajah juga tak semestinya kita gembira. Tetapi senyuman
di hati Allah sahaja yg tahu.

Untuk hidup didunia kita memerlukan pelbagai sudut kekuatan.
disini saya hanya menyatakan kekuatan saya adalah mama,papa dan
anugerah allah kepada saya iaitu Dya dan Abang abang saya. Sedih,takut,lapar
dahaga,sunyi,bosan,ngantuk,semangat,semua saya ngandu ngan mereka.
tetapi sampai biler ia akan kekal itu semua adalah takdir Allah.
Jadi saya sbg manusia atau hambaNya mempunyai tanggungjawab iaitu
sentiasa berdoa agar mereka dilindungi Allah sentiasa.

Tetapi  hidup tanpa kekuatan umpama kerusi/bangku tiada berkaki.
makin kurang kakinya makin tak stabil dibuatnya. Begitu juga dengan kehidupan
saya kurang salah satu makin susah untuk bergerak.

Masa pon berlalu dengan pantas dan pantas. Dan detik masa dan minit
hampir berjuta kali berputar. Mula bertanya sebab dan kenapa. tetapi tiada
Hati pon mula menyalah kan diri sendiri tatkala memikirkan hal diri sendiri.
Mula juga teringat akan kenangan yang sangat banyak. Mula tanya akan diri sendiri
kenapa kenapa dan kenapa. tatkala hati masih menjawab tidak tau.

Jadi pada saat ini hati mula menyebut
FEROZ KELEMAHAN ANDA ADALAH KEKUATAN.
Disaat ini juga telah pon berfikir dan Jika ini yang telah ditakdirkan oleh Allah
makan inilah yang akan saya terima, dan jika cara bigini Allah menduga saya.
Alhamdulillah diiringi. Allah Maha Segala-galanya, jadi Baik buruk untu

diri ini Mesti Allah sahaj yang ketahui. Jadi Inilah semua yang dimaksudkan 
sebagai kenangan dan inilah yang di sebut IKATAN YANG TERSIMPUL


Ya Allah Panjangkan umur mereka,
Lindungilah mereka, Ampunilah dosa dosa mereka.
Aminnn Ya Rabbal Allamin...